Het verhaal achter de ‘sultan’


die bieders uit heel de wereld naar Antwerpen lokte...


 

In de nasleep van de moderne kunstveiling eind april wordt ons een oude meester toevertrouwd voor veiling. We zitten vlak voor de deadline om de veilingcatalogus van de klassieke veiling van 28 mei te drukken. Het paneel heeft een stempel en we beseffen onmiddellijk dat die stempel de sleutel is voor ons verhaal. Gekroonde HW wordt als eerste omschrijving gezet. Na snel onderzoek vinden we die stempel niet terug. De veilingcatalogus wordt gedrukt.

Marit zoekt en vindt in het Mauritshuis  een schilderij met dezelfde stempel, de collectiestempel van Stadhouder Willem III, Willem Hendrik van Oranje (1650-1702), die later na zijn huwelijk met Mary Stuart II koning van Engeland Ierland en Schotland werd. Het Mauritshuis bevestigt en suggereert om het werk uit veiling te halen voor meer onderzoek.

Team Campo komt samen en we beslissen dat we het spel willen spelen…. Het is niet de taak van een veilinghuis om wetenschappelijk onderzoek te doen. Onze toeschrijving zou geen meerwaarde zijn en veel meer ruimte voor discussie laten. De potentiële bieders voor dit lot hebben veel meer expertise en kunnen zelf oordelen en speculeren. De bijkomende informatie wordt online gezet en we merken dat de belangstelling groeit.

De geportretteerde helpt ons aandacht te krijgen in India en bij Indiërs wereldwijd. Het is de Indiase Mogolkeizer Jahangir, die regeerde van 1605 tot 1627. Jahangir (“Veroveraar van de Wereld”) was de oudste zoon en opvolger van Akbar de Grote, de belangrijkste keizer en eigenlijke stichter van de Mogoldynastie, en de vader van Shah Jahan, de bouwer van de wereldberoemde Taj Mahal.[1] Het portret maakte hoogstwaarschijnlijk deel uit van een reeks voor de decoratie van Paleis Honselaarsdijk in Nederland dat gesloopt werd in 1814.

De tentoonstelling ziet er fantastisch uit. We openen vroeger en beginnen te dromen. Bijna extatisch sta ik voor het schilderij samen met een van de experts oude meesters die we over de vloer krijgen. We bespreken hoe belangrijk het is dat bieders geen blok vormen om de prijs laag te houden. We blijven verder inzetten op een zo divers mogelijk biederspubliek. Veel experts vragen ons nog om langs te komen vlak voor de veiling om het schilderij te onderzoeken. De meningen blijven verdeeld.

Voor de veiling hebben we ons voorgenomen om geen bedragen meer te noemen maar stiekem hebben we een bedrag in gedachte. Guy Campo wordt geïnterviewd en de pers dringt aan op een getal. Hij blijft voorzichtig.  Het uiteindelijke resultaat blijkt historisch te zijn. Drie miljoen!

 

[1] Dirk Collier- Afscheid van de keizer / The Emperor’s Writings/ The Great Mughals and Their India